tirsdag 26. juni 2012

Hjemmelaget sengegavl

Dette er i utgangspunktet en blogg for bruktkupp, loppis, gjenbruk og andre snurrepiperier, men i tillegg til gjenbruk, synes jeg det er veldig morsomt å lage ting selv. Egentlig hadde jeg lyst til å bruke den meksikanske døren som sengegavl, men den ble for hard å lene seg på, i tillegg til at jeg er redd for at den blir ødelagt. Så jeg kastet meg over å prøve å lage en enkel sengegavl med stoff selv. Fant noe informasjon ved å google, men endte med å prøve meg frem selv. Er du interessert, legger jeg ut en enkel "step by step" på hvordan jeg gjorde det. Resultatet ble en enkel, myk gavl, som bygger minimalt. Klikk videre for å se bilder og mer info.

Step 1:
Jeg kjøpte en mdf-plate på Maxbo, fikk den skjært til i de målene jeg skulle ha. Så kjøpte jeg skumgummi på Stoff og stil, som er laget i et perfekt mål i forhold til sengegavl.


Step 2:
Begynn å stifte på hver av kortsidene, fra midten og ut til kanten, og pass på at du ikke drar for mye i stoffet så det ikke blir skjevt. Når du tar den andre siden, strammer du godt på midten, stift, og så jobbe deg utover.



Step 3:
Stift så langsidene.


HJØRNER: dette var min løsning for å få fine hjørner som ikke "buler". Klipp bort halvparten av skumgummien slik at du kun bretter ett lag skumgummi over. Slik unngår du at den blir tykkere på endene og "buler".


 Step 4:
Stift ferdig


Step 5:
Legg stoffet du skal bruke under (husk å legg det opp/ned da:)


Step 6:
Jeg la stoffet helt rett, slik at jeg skulle få et så rett utgangspunkt som mulig, ikke dra noe særlig i stoffet enda.


Step 7:
Begynn i midten på motsatt side, her er det fint å få litt hjelp. Her dro jeg skikkelig til bortover hele, og stiftet ganske tett for å unngå en "bølgete" form på gavlen. 


Step 8:
Dra skikkelig på sidene, begynn i midten først her også for å unngå rynker.
Hjørnene brettet jeg pent, her er det flere måter å løse det på. Prøv deg litt frem!


Feste til veggen: Vi brukte lang tid på å finne en smart løsning til veggen, da vi ikke ønsket at det skulle bygge ut (vi ble tipset om å henge en list på veggen, for så å henge noe i gavlen somskulle festes til listen), men vi måtte beholde all plass vi kunne spare, og ønsket å henge gavlen helt inntil veggen. Da fant vi en festeanordning på Biltema som er ment for kunst/store bilderammer. GENIAL! Se bilde under.

Du henger en i hvert hjørne av denne på det du skal henge opp, med skruehullene på toppen og de to "taggene" nedover. Så henger du to ca 4 mm skruer (og eventuelt plugger!) på veggen- og vips- en perfekt løsning!


(Jeg valgte fire stk for at avstanden til veggen skulle være lik opp og nede på gavlen. Brukte også denne på den meksikanske døra- tåler mye vekt!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar