mandag 7. mai 2012

RETRO- det nye "shabby chic"?


Hva betyr det at noe er RETRO, egentlig? Når man gjør et søk på finn.no, så får man tusenvis av treff på allslags brukte gjenstander, alt fra smijernslamper i god gammaldags "hyttestil", til en brukt sykkel fra 1987 med neonfarger. Jeg har alltid brukt ordet for å forklare en stil/stilperiode, men jeg vet egentlig at begrepet ikke har noe med et spesifikt årstall/periode å gjøre, men at det betyr å se tilbake/hente frem noe på nytt. Det egentlig klare og tydelige begrepet for 50/60/70-tallet, betyr egentlig ikke den perioden i det hele tatt. Det er et fritt begrep som reflekterer over forskjellige perioder; en som er opptatt av biler, bruker det samme begrepet for en helt annen periode enn en som bruker begrepet innen musikk. I motebildet nå er det retro med 80/90-tallet. Uansett hvem du snakker med så har de en formening om hva "retro" er; tanten din, bestemor, naboen, kollegaer- alle bruker ordet støtt og stadig. Men de fleste bruker det om 70-tallet innen interiør.

Men tilbake til poenget mitt; jeg og mange andre har brukt dette begrepet for å beskrive en konkret stil uten å tenke så mye over hva det egentlig betyr. Så nå som jeg har reflektert litt mer... (les mer)
over det- hva skal jeg nå kalle det? Det minner meg litt om det som skjedde med "shabby chic" begrepet for noen år siden, nå vil ikke engang 'etterpåslengerne' ta dette ordet i sin munn. Er dette på vei til å skje med begrepet "retro" også? For meg har det skjedd ihvertfall. Jeg synes det er vanskelig å bruke ordet. Jeg følger meg litt uoriginal og 'kommers' hver gang. I utgangspunktet er det et veldig greit ord for å beskrive seksti- og søttitallsting/stilen, men det må da finnes et bedre ord for dette? Til og med shabby-chic'erne der ute har vært kreative; nå heter det "fransk landstil", "røff elegance" eller "industriell chic" -- eller et eller annet lekkert navn. Nå ser vi at flere og flere vender snuta mot 50/60/70-tallet, og om ikke mange år, så har de fleste pusset ned og oljet frem den vakre teakkommoden til originaltilstanden, som de malte hvit for et par år siden...

RETRO er jo bare en forkortelse for "retrospekt", så finn.no-brukerne jeg snakket om tidligere har jo også lov til å bruke det egentlig, har de ikke? Kanskje det er på tide å innføre et nytt begrep for disse vakre og vidunderlige tingene og hjemmene der ute som er fyllt opp av keramikk, kopper, ericofon, respatexbord, teakmøbler osv. Og for å gjøre det enda vanskeligere; hva skal man kalle det om man har blandet litt nye ting inn i mix'en?? "Femtisekstisøttitalls with a twist"-stilen? "Gammeltnytt"?

Kom med dine tanker- og gjerne forslag!

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig! Det er lite kreative navn om dagen, og det verste er at man misbruker navnet til alt mulig. "Retromoderne" og "retrovintage", er bare to eksempler..

    SvarSlett
  2. Seventysomething

    SvarSlett